Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest kompetencja, żeby móc dalej o niej pisać.
REKLAMA
Kompetencja to kombinacja:
- wiedzy merytorycznej (zarówno technicznej, jak i dotyczącej umiejętności miękkich),
- umiejętności poznawczych przeciętnych społecznych, cech osobowości,
- postaw danej osoby.
A mówiąc prościej – kompetencja to zarówno wiedza merytoryczna lub techniczna, jak i cechy osobowości oraz postawa.
Najprostszym podziałem kompetencji (występującym zarówno w literaturze, jak i w działach HR) jest podział na kompetencje twarde i miękkie.
Kompetencje twarde to wiedza merytoryczna i techniczna, którą nabywamy w toku nauki. Ich posiadanie można potwierdzić za pomocą dyplomu, certyfikatu czy też uprawnień i łatwo je zmierzyć czy też sprawdzić. Przykładem kompetencji twardej może być znajomość obsługi programu SAP, prawo jazdy, znajomość języka obcego.
Zaś kompetencje miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i mające bardziej subiektywną naturę, dlatego trudniej je zmierzyć. Przykładami kompetencji miękkich mogą być szybka adaptacja do zmian czy też kreatywność.
Jakie zatem kompetencje są kompetencjami przyszłości?
Na podstawie raportu z 2019 r. „Kompetencje przyszłości – jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” kluczowe kompetencje przyszłości możemy podzielić na 3 grupy:
- Poznawcze – potocznie nazywamy kompetencjami myślenia. Jest to pojęcie bardzo szerokie, obejmuje: rozwiązywanie złożonych problemów, kreatywność, krytyczne myślenie, elastyczność poznawczą.
- Społeczne – niezbędne w środowisku pracy, które wymaga kontaktu z drugim człowiekiem, pracy zespołowej. Należą do nich: umiejętność współpracy z innymi, inteligencja emocjonalna, zarządzanie ludźmi, przedsiębiorczość.
- Techniczne – to umiejętności tzw. twarde, szczególnie ważne są: podstawowe kompetencje cyfrowe, zaawansowane kompetencje cyfrowe, kompetencje inżynierskie. Nie ogra...