Podstawowe prace konserwacyjne zmierzające do zapewnienia prawidłowej pracy napędu silnika polegają na odkurzeniu i wyczyszczeniu żeberek radiatorów, wyczyszczeniu lub wymianie filtrów powietrza (wlotowych i wylotowych), sprawdzeniu poprawności pracy wentylatorów i wyczyszczeniu ich w razie potrzeby oraz usunięciu obiektów blokujących przepływ powietrza, sprawdzeniu połączeń elektrycznych i – w razie potrzeby – ponownym ich dokręceniu. Jeśli to możliwe, warto przeprowadzić skan termowizyjny złączy mocy, który ułatwia wykrycie wadliwych połączeń, sprawdzić napięcie silnika, przebieg faz zasilania i stan kondensatorów. Następnie należy zanotować ustawienia napędu i sprawdzić poprawność zamknięcia obudowy.
REKLAMA
Inspekcja i konserwacja prewencyjna
Prace konserwacyjne powinny być poprzedzone wykonaniem inspekcji zasadniczej, w której trakcie dokonywana jest ocena fundamentu pod kątem powstania zarysowań, zapadnięć bądź innych uszkodzeń. Istotne jest także sprawdzenie ustawień silnika, stanu śrub mocujących, przewodów i izolacji. Należy zwrócić uwagę na to, czy nie pojawiły się ślady przepalenia, rysy bądź złamania przewodów. Następnie konieczna jest kontrola rezystancji izolacji uzwojenia, z uwzględnieniem wskazań producenta. Warto także dokonać oceny smaru w łożyskach tłocznych, pod kątem jakości i ilości, a po upływie
10 tys. godzin pracy...