Rozmowa zespołu zwinnego, który od pół roku funkcjonuje w firmie informatycznej, realizując zadania w różnych projektach. Zespół pracuje nad poprawkami do własnych zasad funkcjonowania. Jako podmiot zwinny, działający zgodnie z popularną w IT metodyką Agile, w teorii – samostanowi o sobie. W praktyce – po 15 minutach miałkiej dyskusji wokół meritum pada powyższe stwierdzenie, a słowo „odpowiedzialność” pojawia się w wypowiedzi jeszcze kilka razy. Słuchający dyskusji Agile Coach wie, że poniósł porażkę.
Unikanie odpowiedzialności przez pracowników nie jest niczym nowym. Borykają się z nią szefowie zespołów i działów w różnych branżach, na różnych szczeblach organizacyjnych. Ten sam problem dotyczy trzyosobowego działu rekrutacji w firmie produkcyjnej i pięćdziesięciu osób kadr utrzymania ruchu. Stawiani przed kolejnymi celami pracownicy nie utożsamiają się z nimi i w efekcie – nie czują się za nie odpowiedzialni. Występuje wówczas tak popularne zrzucanie winy na współpracowników lub na menedżera. Powodów takiego zachowania może być kilka.
REKLAMA
1. Strach
Warunki, w których pracownik obdarzony odpowiedzialnością zdecyduje się z niej skorzystać i podejmować jak najlepsze decyzje i działania, tak by osiągać sukcesy dla firmy, są zazwyczaj szczególne. Większość z nas z natury boi się podejmowania decyzji i brania na siebie odpowiedzialności – za czyny własne, ale przede wszystkim – działania innych. Odpowiedzialności towarzyszą bowiem zazwyczaj konsekwencje. Co więcej – w przypadku dobrej decyzji konsekwencją bywa poklepa...