Jak dostosować się do tych zmieniających się okoliczności?
Jeszcze niedawno mówiliśmy o koncepcji VUCA, opisującej środowisko, które określane jest jako zmienne, z nadmierną ilością danych, chaosem i brakiem jasnych reguł oraz zasad. VUCA pochodzi od słów:
REKLAMA
- V (Volatility) – zmienność,
- U (Uncertainty) – niepewność,
- C (Complexity) – złożoność,
- A (Ambiguity) – niejednoznaczność.
W związku z wieloma zmianami geopolitycznymi, społecznymi, które były nieoczywiste i często niespodziewane, koncepcja VUCA rozwinęła się o kolejne aspekty. Powstała nowa koncepcja zwana BANI, która odnosi się do przyszłości. BANI opisuje środowisko, które jest:
- B (Brittle) – kruche,
- A (Anxious) – niespokojne,
- N (Non-linear) – nieliniowe,
- I (Incomprehensible) – niezrozumiałe.
Koncepcja BANI stanowi wyzwanie dla firm, które muszą dostosować się do aktualnego świata i znaleźć jak najszybciej odpowiednie strategie i rozwiązania, aby utrzymać się na rynku oraz mieć przewagę konkurencyjną.
Wyzwania
Wiele firm ma trudności z pozyskaniem i zatrudnieniem odpowiednich kandydatów na stanowiska[2], którzy posiadają kompetencje twarde i miękkie na wymaganym poziomie. Rynek pracy może być konkurencyjny, a niektóre branże doświadczają niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Aż dziewięć na dziesięć firm zgłasza problemy z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach[3].
Nie tylko rekrutacja, ale także utrzymanie utalentowanych pracowników stało się wyzwaniem. Konkurencyjne warunki rynkowe powodują,...