Zanim odpowiem na to pytanie, podam przykład zastosowania metody współzawodnictwa w firmie produkującej żywność, by zaprezentować model działania oparty na rywalizacji. Opiszę również, jak rozumiane jest współzawodnictwo w sytuacjach biznesowych. W ten sposób można bowiem bardziej precyzyjnie omówić plusy i minusy tej formy zarządzania.
REKLAMA
Współzawodnictwo między oddziałami
Przykład, który chcę opisać, dotyczy dużej firmy z branży spożywczej, mającej kilka oddziałów na terenie całej Polski.
Najważniejszym celem stawianym przed pracownikami jest realizacja planów produkcyjnych. Każdy oddział ma wyznaczony miesięczny poziom produkcji i zobowiązany jest go zrealizować. Cel nie jest określany dla każdego pracownika osobno, ale dla całego zespołu. Zespół najczęściej składa się z 10 osób. Należy zauważyć, że podstawową techniką zarządzania stosowaną w tej firmie jest zarządzanie przez cele.
Regularnie kontaktuję się z kierownikami tych placówek i na pytanie o wielkość produkcji otrzymuję takie odpowiedzi: „Nasz oddział jest najlepszy w Polsce”, „Mieliśmy drugi wynik w Polsce w sprzedaży w okresie przedświątecznym”. Kierownicy nie mówią o wynikach w ich placówce, lecz o tym, jak wypadają w porównaniu z innymi oddziałami. To pokazuje, że bardzo ważnym motywatorem wykorzystywanym przez firmę jest prowadzenie różnego typu rankingów opartych na porównywaniu wyników osiąganych przez każdą z placówek, czyli przez poszczególne zespoły. W publikowanych w firmie informacjach na temat wyników nacisk kładzie się nie na wielkość obrotu, ale na to, jak dany oddział wypada w porównaniu z innymi placówkami. Wszyscy pracownicy są regularnie informowani o tym, które miejsce w rankingu zajmuje ich oddział.
...