W wielu firmach produkcynych przeprowadza się regularne oceny pracowników w ramach okresowego systemu ocen. Rozmowy oceniające w ramach SOOP mogą mieć miejsce raz na kwartał, co pół roku lub co rok. System okresowej oceny pracowniczej to narzędzie, które:
REKLAMA
- pomaga w kontroli pracy i zwiększa wydajność pracowników, a co za tym idzie całej organizacji,
- wspomaga rozwój pracowników i podnosi ich satysfakcję z pracy,
- pomaga w budowaniu kultury organizacyjnej i polepsza komunikację w firmie.
W ramach systemu ocen warto oceniać obszary, które są istotne dla organizacji czy dla działu produkcji, takie jak:
1. Wydajność pracy
Efekty działań (stopień realizacji zadań/celów) – jakość, ilość, terminowość, zyski.
2. Kompetencje
Sposób działań (zachowania) – wiedza, umiejętności, postawa (motywacja), uprawnienia (kwalifikacje), cechy osobowościowe.
3. Problemy i warunki pracy – (w odniesieniu do oczekiwań pracownika i jego planów zawodowych).
Aby osiągnąć zamierzone cele, należy opracować sprawny system uzupełniony o odpowiednie narzędzia, takie jak arkusze i skale ocen. Za tworzenie formularzy ocen są zwykle odpowiedzialni specjaliści HR, a niekiedy zewnętrzni konsultanci. Natomiast formularze, które posłużą do oceniania, są ostatnim elementem tworzenia systemów ocen.
Za przeprowadzenie rozmów oceniających są odpowiedzialni liderzy i kierownicy. Jeżeli ocena pracowników ma przynieść korzyści, kierownicy muszą być świadomi jej celów. Muszą również wiedzieć, w jaki sposób przeprowadzić samą rozmowę oraz jak wykorzystać informacje w niej pozyskane.
Przebieg procesu oceniania pracowników
Stworzenie i wdrożenie SOOP to długa i żmudna praca. Najczęściej składa się ona z następujących etapów:
- Uświadomienie sobie konieczności wdrożenia systemu ocen pracowniczych.
- Wybór zespołu tworzącego system (najczęściej w jego skład wchodzą pracownicy działu personalnego lub konsultanci zewnętrzni, nie można jednak zapomnieć o przedstawicielach, najczęściej kierownikach wszystkich działów funkcjonujących w organizacji).
- Uświadomienie całemu zespołowi celów wprowadzania systemu (wytłumaczenie pracownikom poszczególnych działów, co powstaje i dlaczego).
- Ustalenie harmonogramu prac.
- Wybór metod pracy (ocena ki...