Czym jest manipulacja?
Manipulacja jest zjawiskiem wszechobecnym. Zespół produkcyjny nie jest pod tym względem wyjątkowy. Pracownikom zdarza się naginać rzeczywistość, brać kierownika na litość, wmawiać mu swoją nieomylność czy przekonywać o tym, że są niezastąpieni. Manipulowanie nie zawsze jest świadome. Ludzie niekiedy tłumacząc się ze swoich działań, podświadomie wykorzystują fakty, które mają działać na emocje kierownika. Czy manipulacja zawsze jest zła? Czym właściwie jest manipulacja?
W języku potocznym słowo „manipulacja” ma wydźwięk zdecydowanie negatywny. Manipulacja ma na celu wpływanie na inne osoby w taki sposób, by zmieniły swoje zachowanie czy podejmowane przez siebie decyzje. Zazwyczaj to działania ukryte, działające na podświadomość danej osoby. Mówi się, że dobra manipulacja to taka, o której zmanipulowany nie ma pojęcia i jest przekonany, że sam podjął decyzję.
REKLAMA
Manipulowanie, wywieranie wpływu, perswazja…
Często się oburzamy, gdy słyszymy o tym, że ktoś chce kogoś zmanipulować. Mówimy o manipulacji przez media, jako o zjawisku, przed którym należy się bronić. Nie chcemy, by inni mieli wpływ na podejmowane przez nas decyzje. Chcemy decydować o sobie i swoich działaniach świadomie.
Ale gdy mowa o wywieraniu wpływu, to do zagadnienia podchodzimy nieco inaczej. Nie chcemy, by sprzedawca nas zmanipulował do konkretnego zakupu, jednak gdy wpłynie na naszą decyzję, przedstawiając nam zalety produktu, to jest to dla nas w porządku.
Czy manipulacja różni się od wywierania wpływu? Czy to tylko ładna nazwa tej samej czynności? Wywieranie wpływu to oddziaływanie na innych po to, by zmienić ich zachowania, decyzje. Wywieramy wpływ na innych poprzez różne dostępne środki. Możemy obiecywać nagrody. W miejscu pracy będą to premie, nagrody pieniężne, lepszy grafik pracy, możliwość awansu. Możemy również grozić karą. Już sama rozmowa często jest formą wywierania wpływu. Racjonalne tłumaczenie, przekonywanie do czegoś, pokazywanie zalet to wywieranie wpływu na podejmowane przez rozmówcę decyzje. Takie działania możemy również nazywać formą perswazji.
Pracownik działu produkcyjnego, stosując tego typu środki, przygotowując się do rozmowy z kierownikiem, sięgnie do danych, logicznych argumentów, pokaże zalety danego rozwiązania.
Wywieranie wpływu na innych może również odbywać się poza argumentami logicznymi, działając na emocje...