Bezpieczeństwo jest dziś bezsprzecznie najważniejszą kwestią dla firm. Stanowi odzwierciedlenie wartości, jakimi kierują się organizacje, wpływa na sposób postrzegania firmy przez kandydatów na rynku pracy, kontrahentów i współpracowników.
Bezpieczeństwo jest nie tylko wymogiem prawnym, ważnym elementem kultury organizacyjnej firmy, ale także polityki employer-brandingowej. Firmy nie tylko muszą, ale także chcą poprawiać warunki pracy, kształtując kulturę opartą o bezpieczeństwo i ciągłe doskonalenie w tym zakresie.
Najważniejsza jest konsekwencja
Choć bezpieczeństwo jest dla wielu firm produkcyjnych priorytetem, to jednak jest także ogromnym wyzwaniem. Wymaga bowiem zachowania bezkompromisowej postawy – często kosztem nawet wyników produkcyjnych. Co więcej, oznacza również konsekwentne prowadzenie świadomej polityki w zakresie bezpieczeństwa i kultury pracy oraz w zakresie przywództwa w organizacji. Nie da się realizować wskazanych celów bez zaangażowania kadry zarządzającej w firmie. Bezpieczeństwo musi stanowić nadrzędny cel, który konsekwentnie, każdego dnia, jest realizowany przez wszystkie szczeble zarządzania w organizacji.
Postawa – brygadzistów, mistrzów, kierowników i dyrektorów – musi więc jasno wskazywać, że dla firmy bezpieczeństwo jest najważniejsze. Te osoby, jako liderzy bezpieczeństwa, swoją postawą i codziennymi decyzjami muszą nie tylko dawać przykład pracy zgodnie z zasadą safety first (z ang. bezpieczeństwo przede wszystkim), lecz także wpływać na pracowników, tak by to oni sami stali się ambasadorami bezpieczeństwa na swoich obszarach. Jeśli więc pracownik produkcji jest w stanie zwrócić uwagę wizytującej go osobie, że na danym obszarze ma poruszać się wyłącznie po wyznaczonych szlakach komunikacyjnych, a pracownik magazynu wyprosi z...