Twórcą terapii prowokatywnej, na której bazuje coaching prowokatywny, jest Frank Farrelly. Ten utalentowany terapeuta jest współautorem książki Terapia prowokatywna, która znacznie przybliża to zagadnienie. Badacz przedstawia w tej pracy założenia komunikacji i terapii prowokatywnej:
REKLAMA
- ludzie zmieniają się i rozwijają w odpowiedzi na wyzwania,
- ludzie zmieniają się, jeśli tak zadecydują, jeżeli samodzielnie dokonają takiego wyboru,
- ludzie mają ogromny potencjał, często większy, niż sami zakładają,
- ludzie są twardzi, łatwo się nie poddają i nie załamują,
- wszelkie ludzkie postawy (dysfunkcyjne) można zmienić, niezależnie od tego, jak są mocne,
- dorosłe doświadczenia są tak samo ważne jak doświadczenia z przeszłości, w tym z dzieciństwa,
- zachowanie klienta w stosunku do terapeuty jest odbiciem jego zwyczajowych wzorców zachowań,
- ludzie kierują się doskonałą logiką,
- wyrażanie nienawiści i radosnego sadyzmu wobec ludzi może nieść dla nich wyraźne korzyści,
- ważna jest również komunikacja niewerbalna.
Z pewnością podejścia prowokatywnego można się nauczyć. Istnieje szereg szkoleń skierowanych nie tylko do coachów i terapeutów, lecz również do liderów i menedżerów, HR-owców, a nawet pedagogów. W ich trakcie można się dowiedzieć, jak sobie radzić z podwładnymi, którzy boją się brać na siebie odpowiedzialność, nie chcą wyrażać własnego zdania, kombinują, nie chcąc jednoznacznie powiedzieć, o co chodzi. Zastosowanie wszystkich założeń związanych z podejściem prowokatywnym będzie zapewne wymagało dłuższego przeszkolenia, jednak już dziś warto bardziej dokładnie je przeanalizować i zastanowić się, które z nich można zastosować z korzyścią dla własnego zespołu produkcyjnego.
Wyzwania rozwijają ludzi
W warunkach terapii lub coachingu terapeuta stawia klientowi wyzwania mające go przekonać do zmian, które będą dla niego korzystne. Terapeuta musi być na tyle delikatny i uważny, by nie zaproponować...