Chyba każdy z nas to zna, natłok codziennych obowiązków wpędza nas w pułapkę zapracowania. Praca pali nam się w rękach, a czas ucieka w zaskakująco szybkim tempie, jednak nasze rezultaty nie są zadowalające. Zaczynamy się stresować, co jeszcze bardziej wpływa na nasze osiągnięcia. Przyszła pora, aby coś z tym zrobić. W tym artykule przedstawimy 10 sposobów, dzięki którym zadbasz o spokój w swojej pracy.
REKLAMA
Zaplanuj pracę
Jedną z najbardziej stresujących sytuacji, jakich możesz doświadczyć w pracy, jest brak konkretnego i dokładnego planu działania. Jeżeli jako pracownik nie masz jasno sprecyzowanego zakresu obowiązków, możesz być pewien, że prędzej czy później zaczniesz odczuwać stres. To właśnie dobre planowanie może pomóc Ci w osiągnięciu pożądanego wyniku i uchroni Cię przed nieefektywnymi działaniami. Pokazują to dokładnie badania dr. Seana McCrea. W tych badaniach udowodniono, że jeżeli zadanie jest dobrze sprecyzowane i podzielone na konkretne etapy, znacznie łatwiej je zrealizować. W przypadku zadań, które były ogólne i mało precyzyjne, wiele osób odwlekało ich realizację.
Najlepiej pokazać to na przykładzie: w firmie planowane jest wprowadzenie nowego systemu, który ma poprawić bezpieczeństwo w hali produkcyjnej. Która z poniższych instrukcji da lepsze efekty:
- „Jak wiecie, w naszej firmie wprowadzamy nowy system, który poprawi wasze bezpieczeństwo. Chcemy, aby każdy z pracowników monitorował działanie systemu. Jeżeli zauważycie jakieś błędy, powinniście jak najszybciej to zgłosić”;
- „Jak wiecie, w naszej firmie wprowadzamy nowy system, który poprawi wasze bezpieczeństwo dzięki temu, że X. Chcemy, aby każdy z pracowników monitorował działanie systemu i zwrócił szczególną uwagę na X, Y i Z. Jeżeli zauważycie, któryś z podanych problemów, zgłoście to jak najszybciej do X”.
Jak widzisz, pierwszy komunikat jest bardzo ogólny. Nie wiadomo, jak nowy system ma poprawić bezpieczeństwo w hali produkcyjnej, nie wiadomo też, co dokładnie ma oznaczać „monitorowanie systemu” ani do kogo mamy się zgłosić, jeżeli zauważymy jakieś uchybienia. Natomiast w drugim komunikacie wszelkie wątpliwości zostają wyjaśnione już na samym początku. Wiadomo, jak ma działać system, na co zwrócić szczególną uwagę, a także do kogo zgłosić ewentualne błędy. Jeżeli chcemy uniknąć nieporozumień, powinniśmy właśnie w tak precyzyjny sposób pla...