Są różne powody, dla których podwładni decydują się na posłuszeństwo wobec przełożonych i wykonywanie ich poleceń. To oczywiście w dużej mierze świadomość zależności służbowych i konieczności wykonywania zleconych zadań. Niekiedy jest to wynikiem strachu przed konsekwencjami, jak również przed samym szefem. Najlepiej jednak, jeśli posłuszeństwo jest wynikiem zaufania, jakim pracownicy darzą swojego kierownika. Działa to również w drugą stronę. Kierownik może efektywnie współpracować z pracownikami dopiero wtedy, gdy uważa, że może im zaufać. Organizacje oparte na zaufaniu osiągają lepsze rezultaty, mają mniejszą rotację i bardziej zadowolonych pracowników.
REKLAMA
Jak zostać szefem godnym zaufania?
Michael D. Matthews, prowadzący swoje badania w trakcie działań wojennych, wyróżnił trzy czynniki, które składają się na zaufanie wobec lidera. Są to:
- kompetencje,
- charakter,
- troska.
Te obszary odpowiedzialne za zaufanie wobec szefa można również zaobserwować w codzienności produkcyjnej.
Kompetencje
Pracownicy nie zaufają kierownikowi, jeśli będą mieli wątpliwości co do jego wiedzy i umiejętności. Aby pokazać swoje kompetencje, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach:
- tłumacz swoim pracownikom zakres ich pracy, wyjaśniaj, dlaczego powinna być wykonywana w taki, a nie inny sposób; połóż nacisk na wyjaśnienie, z jakiego powodu ich praca jest ważna, jakie są konsekwencje jej niewykonania lub wykonania źle (np. konsekwencje dla życia i zdrowia...