Kilka podstaw
Wiele osób wręcz wymiennie traktuje pojęcia Biznesu Odpowiedzialnego Społecznie (CSR) i firmy działającej w sposób zrównoważony (CS – Corporate Sustainability). Choć hasła te są zbliżone do siebie, właściwie przenikają się wzajemnie, to warto mieć na uwadze podstawowe różnice między nimi. Szczególnie dzisiaj, kiedy temat jest tak popularny.
REKLAMA
Oba terminy odnoszą się do podejmowania przez przedsiębiorstwa działań, które przestają być nastawione jedynie na aspekty ekonomiczne prowadzonego biznesu, a skupiają się na sferze szeroko pojętej odpowiedzialności. Podstawową różnicą między nimi jest jednak fakt, że prowadzone aktywności CSR są najczęściej dobrowolne. Jest to działalność nieobowiązkowa, która skupia się głównie na kwestiach społecznych, w przeciwieństwie do zrównoważonego rozwoju, który dodatkowo wynikać może z wymogów prawnych i – co najważniejsze – obejmuje całość działań prowadzonych przez firmę. Co więcej, zrównoważony rozwój jest działalnością na rzecz przyszłości w kontekście nie tylko dbałości o środowisko czy lokalnej społeczności, ale też zarządzaniem wszystkimi obszarami prowadzonego biznesu, nie zapominając przy tym o żadnej z grup interesariuszy. Są to działania długoterminowe, które wyrastają ze zrozumienia, jak duży wpływ na życie przyszłych pokoleń mają dzisiejsze przedsiębiorstwa. CSR zaś sprowadza się niejednokrotnie do działalności bieżącej, podejmowania jednorazowych aktywności, skupiających się tylko na wybranym elemencie funkcjonowania firmy i to w krótkim okresie. Tak więc sam CSR, choć pokrywa się z zasadami Corporate Sustainability, jest pojęciem zdecydowanie węższym. Nie oznacza to jednak, że można o nim zapominać. Wręcz przeciwnie, powinien być istotnym elementem działalności i jest ku temu co najmniej kilka powodów.
Co motywuje do bycia społecznie odpowiedzialnym?
CSR nie jest tylko modnym hasłem. Powodów, dla których firmy decydują się na jego wprowadzenie, jest wiele. Po pierwsze, to uzmysłowienie sobie, że jako firma oddziałujemy na otaczające nas środowisko (naturalne, społeczne czy gospodarcze) i możemy robić to w sposób świadomy. Czasem wynika to z dojrzałości przedsiębiorstwa, czasem z presji, jaką wywiera otoczenie. Czasy, kiedy klient był zadowolony z samego faktu posiadania towaru czy możliwości skorzystania z usługi, dawno się skończyły. Dzisiaj zwraca się uwagę na jakość produktu oraz warunki, w jakich powstaje. Ta świadomość konsumencka zmusza niejednokrotnie przedsiębiorstwa do zmiany strategii zarządzania firmą, wplatając w nią właśnie działalność na rzecz odpowiedzialności społecznej.
Bez wątpienia najbardziej za...