Nauczyciele, wykładowcy, a od dekady również kierownicy, menedżerowie oraz liderzy zastanawiają się, jak skutecznie uczyć, aby uczeń lub pracownik zdobył określoną wiedzę i umiejętność, by móc ją wykorzystywać w swej codziennej pracy, oczywiście z zyskiem dla firmy, zespołu i siebie. Trzeba działać w taki sposób, by pracownik dostrzegał realne korzyści z nabywanej wiedzy i czuł się zmotywowany, by ją rozwijać już nie tylko przy współudziale przełożonego, ale również samodzielnie.
Właściwy proces nauczania firmy zaczyna się już od kadry menedżerskiej i kolejno obejmuje poszczególne grupy zawodowe. Należy oczywiście pamiętać, aby kadrze proponować szkolenia otwarte, gdyż niezręcznie byłoby uczyć grupę ludzi o różnym poziomie kompetencji i pozostających wobec siebie w hierarchicznej zależności. Istotne jest również to, aby wszyscy pracownicy w firmie, hali produkcyjnej, zespole czy departamencie porozumiewali się tym samym językiem, używając podobnych skrótów i haseł.
Równie ważne jest uświadomienie sobie, że zmiana otaczającego nas świata wymaga od menedżerów modyfikacji własnych form działania i myślenia. Rzeczywistość się zmienia i formy myślenia o niej również powinny ulegać zmianom. Działania, które podejmował lider wczoraj, dziś już mogą nie być dobre, a podejmowane dziś – jutro mogą okazać się nieskuteczne. Rynek się zmienia, podobnie jak zmieniają się nasi pracownicy i otoczenie biznesu. To, w jaki sposób menedżer definiuje zarządzanie i kierowanie albo nazywa swoich pracowników, ma wpływ na ich postawy i zachowania. Istotne jest więc używanie podczas udzielania instruktażu właściwego języka, dopasowanego do poziomu kompetencji...
Naucz się uczyć. Jak efektywnie przekazywać wiedzę
Przeciętny nauczyciel – mówi.
Dobry nauczyciel – wyjaśnia.
Wyśmienity nauczyciel – demonstruje.
Wielki nauczyciel – inspiruje.
Hermann Hesse