Poznaj dobrze definicję komunikacji wewnętrznej
Na początek warto dowiedzieć się, czym jest komunikacja wewnętrzna.
Oto kilka przykładowych definicji:
REKLAMA
[1] Komunikacja wewnętrzna (inaczej komunikacja pracownicza, wewnętrzny PR) – funkcja zarządzania, która poprzez aktywną komunikację z wewnętrznymi interesariuszami organizacji (pracownikami etatowymi, pracownikami tymczasowymi, podwykonawcami, kadrą kierowniczą) wpływa na zaangażowanie pracowników, motywację w pracy, identyfikację z organizacją oraz lojalność, wspierając osiąganie przez organizację jej celów biznesowych1.
[2] Komunikacja wewnętrzna to zorganizowany proces wymiany informacji, wiedzy oraz wartości, który często związany jest ze strategią biznesową. W założeniu komunikacja ma na celu:
- wspierać cele korporacyjne,
- wzmacniać kulturę organizacyjną,
- wspierać wartości2.
[3] Słowo „komunikacja” pochodzi od łacińskiego communicare („coś z kimś mieć wspólnego, coś z kimś dzielić, komuś czegoś użyczyć, udzielić, dopuścić do udziału, dać”). Słowo „wewnętrzna” wskazuje kierunek komunikowania. Komunikacja przyczynia się w znacznym stopniu do budowania dobrego wizerunku firmy. Ma także spore znaczenie, jeśli chodzi o dobre informowanie pracowników, tworzy z nich zgrany zespół3.
Każda z przytoczonych definicji zawiera w sobie ważne aspekty. Pracując jednak w tym obszarze na co dzień, mam poczucie, że żadna z nich nie wyczerpuje tematu w pełni. Aby podejść do tematu holistycznie, postanowiłam więc połączyć najważniejsze elementy, by znaleźć własną definicję komunikacji wewnętrznej. Jest nią wymiana informacji pomiędzy pracownikami a kadrą zarządzającą mająca na celu budowanie kultury organizacyjnej, zwiększanie zaangażowania i lojalności, a docelowo wspieranie wartości i celów biznesowych firmy.
Komunikacja jest nie tylko elementem budowania kultury organizacyjnej, ale przenika każdą jej składową: od poczucia sprawczości, przez misję, wizję i wartości firmy, ale również jawi się w atmosferze i zaangażowaniu pracowników.
Budowanie zaangażowania przez komunikację
Prowadząc komunikację ciągłą, budujemy zaangażowanie pracowników w życie firmy. Nie pozostawiamy rzeczy samych sobie i udzielamy informacji zwrotnych.
Jednym z przykładów, dzięki któremu możemy budować zaangażowanie pracownika i przynależność do firmy, będzie informowanie na temat aktualnej sytuacji biznesowej firmy czy bieżącego komunikowania celów i wartości organizacji.
By każdy miał poczucie, że wszyscy gramy do jednej bramki, niezbędna jest skuteczna komunikacja celów firmy, jej misji czy wizji. Sprawia to, że pracownicy są świadomi, w jakim kierunku wspólnie (jako firma) chcemy iść oraz czy pokrywa się to również z ich wartościami – to napędza do działania i daje poczucie sprawczości. Kiedy znasz powód, dla którego coś robisz i masz wpływ, jesteś bardziej zaangażowany, prawda? Również w życi...